زمان جاری : جمعه 14 اردیبهشت 1403 - 9:10 قبل از ظهر
نام کاربری : پسورد : یا عضویت | رمز عبور را فراموش کردم



ارسال پاسخ
تعداد بازدید 21
نویسنده پیام
30v3pol آفلاین

بخش دیجیتال
ارسال‌ها : 26
عضویت: 17 /1 /1392
محل زندگی: ایلام
سن: 23


عملیات خیبر
عملیات خیبر پایه گذار آزاد سازی فاو





یكی از رزمندگان در خاطرات خود گفت: عملیات خیبر در عمق خاك عراق اتفاق افتاد و پایه گذار آزاد سازی فاو است.

عملیات خیبر یكی از بزرگترین عملیات‌های تاریخ دفاع مقدس است كه در دو جبهه آبی و خاكی انجام گرفت. این عملیات سرآغاز روش‌های نو در جنگ كلاسیك بود كه از جمله آن می توان به نیروهای غواص اشاره كرد.

سرهنگ سید اصغر تولیت كاشانی، یكی از كسانی است كه در این عملیات نقش‌آفرینی كرده است و گوشه‌ای از خاطرات خود از آن دوران را بازگو می‌كند.

سرهنگ سیداصغر تولیت كاشانی گفت: متولد 1336 تهران و محله مهدیه هستم. تحصیلات خودم را تا مقطع دیپلم در همین منطقه گذراندم و سال 57 به خدمت سربازی و در رسته نیروی هوایی اعزام شدم، اما پس از مدت یك سال به دستور امام(ره) از پادگان فرار كردیم. با پیروزی انقلاب، مجدداً باقی مانده خدمت سربازی را در مركز آموزش‌های هوایی گذراندم.

در سال 1358 بنا به دستور امام(ره) مبنی بر انجام كارهای جهادی در مناطق محروم به كردستان و منطقه سنندج رفتم، آن زمان ضدانقلاب محصولات كشاورزی مردم را آتش می‌زد تا مردم با كمبود مواد غذایی روبه‌رو شوند.

با تشكیل سپاه پاسداران در سال 58 به عضویت آن درآمدم و به دلیل اینكه آموزشی نظامی را دردوران سربازی گذرانده بودم و آشنایی كامل با آن داشتم، به گروه‌های آموزشی پادگان امام حسین(ع) رفته و به عنوان مربی آموزشی انتخاب شدم.

با آغاز جنگ تحمیلی با یك گروه 5 نفره به غرب كشور رفتیم و در ارتفاعات كوره موش و بازی‌دراز، اولین خمپاره‌های نصب شده سپاه را به سوی دشمن شلیك كردیم.

در آن زمان مسئول مستقیم ما شهید مهدی حاجی‌بابا بود. بنده عضو گردان حضرت قاسم در لشگر 10 سیدالشهداء بودم و در هنگام عملیات خیبر، فرمانده لشگر 10 سیدالشهداء بر عهده شهید كاظم رستگار بود و مسئولیت گردان حضرت قاسم نیز برعهده اسماعیل معروفی بود.

بعد از وارد شدن به منطقه جفیر و لشگر عاشورا و لشگر 27 محمد رسول‌الله(ص) به خط زدند و بعد از آنها نیز لشگر 10 سیدالشهداء با تعدادی قایق وارد جزایر شمالی مجنون شد.

به دلیل شرایط حساس منطقه، هیچ‌كس سلاح سنگین با خود نداشت و تنها وسایل و ادوات سنگین ما كه به جزیره مجنون می‌بردیم دو وانت و یك توپ 106 بود، اما عراقی‌ها در مقابل با همه سلاح‌های پیشرفته از جمله گلوله‌های لیزری و نفرزن، وارد جزیره شده بودند.

ما از طریق پاسگاه طلایه و جزایر مجنون حمله می‌كردیم، اما متأسفانه به دلیل آنكه منطقه را آب بسته بودند، امكان بردن تجهیزات نبود و موفق به ورود به جزایر جنوبی نشدیم.

یكی از ویژگی‌ها و نكات تعجب‌برانگیز عملیات خیبر برای همه این بود كه همه منطقه به صورت حور بود و امكان بردن تجهیزات سنگین وجود نداشت و قایق‌های مورد استفاده از بلم بود كه برای ماهیگیری استفاده می‌شد و ما با این وسایل جزئی به جزیره مجنون وارد شدیم و در كنار آن با كمبود پشتیبانی تداركاتی و آتش روبه‌رو بودیم، اما آنها با سنگین‌ترین آتش حمله می‌كردند و به قول صدام كه گفته بود' آنقدر آتش می‌ریزیم كه درآن مور و ملخی وجود نداشته باشد.'

در اثر شدت آتش، ازجمع سیصد نفره گردان ما تنها 18 نفر باقی ماندند كه پس از بازگشت به منطقه جفیر و سازماندهی مجدد، به جزایر شمالی و سپس جنوبی حمله كردیم و همان قسمت‌های گرفته شده توسط عراق را بازپس گرفتیم.

ویژگی‌های عملیات خیبر

عملیات خیبر چند ویژگی داشت، در عمق خاك عراق اتفاق افتاد و موجب غافلگیری آنها شد و از نظر اقتصادی به دلیل وجود چاه‌های نفت در آن بسیار مهم بود.

عملیات خیبر پایه آزادسازی فاو بود و ما ثابت كردیم می‌توانیم در طول هشتصد كیلومتر مرز خود با عراق، ناامنی ایجاد كنیم و هیچ نقطه‌ای برای عراق امنیت ندارد.

همچنین به دشمن فهماندیم این موانعی كه شما فكر می‌كنید برای ما مانع است، به هیچ صورت نیست و توانایی‌هایی كه ایجاد كرده‌ایم مانند جاده سیدالشهداء، پل‌های خیبری و دسترسی ما به پشت دشمن از جمله آنها است و در واقع این عملیات پایه‌گذاری عملیات‌های دیگر جنگ شد و قایق‌سازی‌ها در این عملیات تمرین و پایه‌گذاری برای عملیات‌های بعدی بود و هرچه در نیروی دریایی فعلی داریم درعملیات خیبر پایه‌گذاری شد.(

چهارشنبه 11 اردیبهشت 1392 - 18:47
نقل قول این ارسال در پاسخ گزارش این ارسال به یک مدیر
ارسال پاسخ



برای ارسال پاسخ ابتدا باید لوگین یا ثبت نام کنید.


پرش به انجمن :

theme designed for MyBB | RTL by MyBBIran.com